ایجاد ۵ مرکز دیابت و زخم مزمن ۵ استان/زخم‌های مزمن یکی از معضلات نظام سلامت است

۴ بازديد

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از ایجاد ۵ مرکز دیابت و زخم مزمن در ۵ مرکز جهاددانشگاهی استان های مختلف خبر داد و گفت: زخم های مزمن، حجم بالایی از هزینه های مادی و معنوی برای جامعه به همراه دارد. مرگ و میر پنج ساله زخم های مزمن معادل مرگ و میر های ناشی از سرطان های پستان، پروستات و لنفوم است.

ایجاد ۵ مرکز دیابت و زخم مزمن ۵ استان/زخم‌های مزمن یکی از معضلات نظام سلامت است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مسعود حبیبی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: یکی از مهمترین و اصلی ترین محور کاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به سرانجام رساندن طرح های پژوهشی پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت است. در این پژوهشکده سه گروه پژوهشی” لیزر پزشکی”،” ترمیم نوری” و ” فتودینامیک” با هدف درمان زخم های مزمن فعالیت می کنند.

وی افزود: زخم های مزمن یکی از معضلات نظام سلامت است؛ مرگ و میر پنج ساله زخم های مزمن معادل مرگ و میرهای ناشی از سرطان های پستان(شایع ترین سرطان زنان)، پروستات ( شایع ترین سرطان مردان) و لنفوم است. از سوی دیگر شیوع ابتلا جامعه به دیابت بسیار بالاست؛ نزدیک به ۷ میلیون نفر در ایران دچار دیابت هستند  و ۱۵ درصد آنها دچار زخم مزمن می شوند که این امر منجر به قطع عضو( انگشت یا پا) آنها خواهد شد.

مقالات بیشتر:فیزیوتراپی در سکته مغزی در منزل

وی اظهارداشت: زخم های مزمن، حجم بالایی از هزینه های مادی و معنوی برای جامعه به همراه دارد. با توجه به اینکه یکی از عارضه های بیماری های غیرواگیردار( مانند دیابت) چاقی و کم تحرکی است. افراد مبتلا به این عارضه عمدتا شرایط جسمی و مالی خوبی ندارند بنابراین باید به این بیماران توجه ویژه ای شود.

به گفته وی، اکنون محققان مجموعه ما روی درمان این بیماران تمرکز ویژه ای داشته و مطالعاتی پیرامون روش های درمانی و پانسمان ها این بیماران انجام داده اند. خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی نیز از درمان های مختلف مانند ماگوت تراپی( لارو درمانی) و تولید پانسمان های نوین کسب کرده ایم.

دکترحبیبی اظهار کرد: بناداریم این خدمات را گسترش دهیم و مراکز دیابت و زخم مزمن را در ۵ استان دیگر در ۵ مرکز جهاددانشگاهی راه اندازی کنیم. همچنین شبکه درمانگران زخم را تشکیل داده ایم. طی چند سال گذشته نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران را به عنوان درمانگران زخم آموزش داده ایم تا بتوانند اطلاعات مناسب علمی برای درمان های زخم داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره اهمیت تولید پانسمان های نوین گفت: سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار برای درمان زخم های مزمن، پانسمان های نوین وارد کشور می شود که هزینه بسیار هنگفتی است. متاسفانه به دلیل اعمال تحریم ها، واردات برخی از این پانسمان ها برای درمان زخم های خاص با مشکل مواجه شده است. این امر موجب شده بسیاری از بیماران متحمل آسیب های روحی شوند از اینرو مجموعه ما در تلاش است تعدادی از پر مصرف ترین پانسمان ها را تولید کند. اکنون چند واحد جهاددانشگاهی نیز در این زمینه با ما همکاری داشته اند و پیشرفت های خوبی هم در این زمینه کسب کرده ایم.

 

وی تاکید کرد: در نظر داریم که کارهای علمی و روند تجاری سازی چند نوع پانسمان را هرچه سریعتر انجام دهیم و این محصولات را وارد بازار کنیم. عمدتا این پانسمان ها برای زخم های مزمن و بستر استفاده می شوند اما تکنولوژی مورد استفاده آنها نزدیک به پانسمان های بیماران پروانه ای است از اینرو برای درمان این بیماران نیز می توان از چنین پانسمان هایی استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس،بیماری پروانه‌ای جزو بیماری‌های بسیار سخت و طاقت فرسا بوده که باعث می‌شود تا روی پوست افراد زخم‌های بسیار شدیدی ایجاد شده و پوست آن ها شکننده شود. پانسمان این گونه زخم ها کاملا با پانسمان زخم معمولی تفاوت داشته و باتوجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور ورود و در دسترس بودن این نوع پانسمان ها بسیار سخت است که امیدواریم با تکنولوژی محققان جهاددانشگاهی هرچه سریعتر بیماران پروانه ای نیز بتوانند این چالش و رنج را پشت سر بگذارند.

مقالات دیگر:تولید کننده شید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.