علل و عوامل ابتلا به آرتروز مفاصل چیست؟

۵ بازديد

فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به عواملی همچون سن، چاقی، یک‌سری فعالیت‌های شغلی و ورزشی و جنسیت زن در ابتلا به آرتروز مفاصل، گفت: آرتروز، یکی از علل از کارافتادگی افراد به خصوص با افزایش سن است.

پرویز صوفیوند، فوق تخصص روماتولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص علل و عوامل ابتلا به آرتروز مفاصل، اظهار کرد: آرتروز، یکی از علل از کارافتادگی افراد به خصوص با افزایش سن است و همواره شایعه‌ترین علت مراجعه بیماران به مطب‌های ارتوپودی است.

مقالات بیشتر:فیزیوتراپی در منزل شرق تهران

وی مهمترین عامل آرتروز را در افزایش سن دانست و گفت: در کنار این عامل مهم، چاقی، جنس خانم، یک‌سری فعالیت‌های شغلی و ورزشی سبب ایجاد ارتروز می‌شود.

این فوق‌تخصص روماتولوژی تصریح کرد: ضعف در عضلات نگهدارنده مفصل با افزایش سن، چاقی، یک سری فعالیت‌های شغلی و ورزشی و... سبب بروز آرتروز می‌شود به همین دلیل مهمترین راه پیشگیری از آرتروز تقویت عضلات اطراف مفصل است.

وی ادامه داد: اگر نگران آرتروز گردن، ستون فقرات و زانو هستید، حتما باید ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات اطراف این مفاصل را انجام دهید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: درمان‌های مختلفی برای آرتروز تجویز می‌شود که مهمترین آن استفاده از مسکن‌ها است که بهترین و کم‌عارضه‌ترین آن استامینوفن است و در کنار آن داروهای دیگر معروف به اروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) مثل ناپروکسن،  پروفن و ژلوفن استفاده می‌شود، که به خاطر عوارض گوارشی و تأثیر بر روی کلیه‌ها توصیه می‌شود به صورت مداوم مصرف نشود.

وی تصریح کرد: یک سری درمان کمک ‌کننده با هزینه بالا مانند گلوکوزامین و ژل درمانی هم توسط برخی از همکاران پزشک توصیه می‌شود.

صوفیوند اضافه کرد: اوزون تراپی و پی آر پی یک‌سری درمان‌هایی هستند که متأسفانه در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ اثر درمانی ندارد و بیشتر افزایش هزینه برای بیماران در بردارد، لذا از همکاران پزشک درخواست داریم این روش‌های درمانی که هیچ پایه علمی و اثر درمانی ندارد به بیماران توصیه نکنند.

وی در پایان،گفت: تزریق کورتون داخل مفاصل برای مفاصل متورم، درمانی اثربخش است، ولی در نهایت برای درمان آرتروزهای شدید اقدامات جراحی و تعویض پروتز است که در انتهای درمان برای بیماران انجام می‌شود.

مقالات دیگر:اجاره میز ال ای دی غرب تهران
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.