توصيه‌ شرق به استفاده از كارشناسان بين‌المللي براي حل بحران آب

۴۰ بازديد

روزنامه شرق خطاب به رئيس جمهور نوشت: كميته‌اي فرادولتي با حضور كارشناسان خبره بين‌المللي و دلسوزاني از كشور كه نه وكيل و و وزير بوده‌اند و نه قصدش را دارند، انتخاب كنيد. مسئوليت مستقيم حضور كارشناسان بين‌المللي را هم بعد از تحقيقات مفصل امنيتي خودتان و رئيس قوه قضائيه بر عهده بگيريد تا به سلامت بيايند و مشورت بدهند و به سلامت بروند.

به گزارش دنياي اقتصاد، سيد شهاب‌اليدن طباطبايي در روزنامه شرق در ياداشتي با عنوان«آقاي رئيس‌جمهور جمهوري شده؟» نوشت:

مرحوم پدربزرگم مثل اكثر قديمي‌ها دايره‌المعارفي بود از واژه‌ها و اصطلاحات جالب و عجيب؛ هركدام از اين اصطلاحات و نقل‌قول‌ها هم به روايت و ماجرايي وصل بودند. خدابيامرز وقتي جايي خبر دعوايي مي‌شنيد بر سر منفعت يا موقعيتي، يا هرج‌ومرجي در جايي، با غلظتي به‌يادماندني مي‌گفت اوه دوباره جمهوري شد و توضيح مي‌داد بعد از مشروطه و تجربه بي‌برنامگي و چندپاره‌شدن مدل‌هاي جمهوري‌خواهي، اين اصطلاح در اردكان باب شده بود. جمله «اوووي جمهوري شد!» وقتي به كار مي‌رفته كه نوبت‌بندي آبياري و تقسيم مدت و مقدار آب باغات انار يا پسته به هم مي‌ريخته و ميراب‌ها به دلخواه يا تحت تأثير رفاقت و منفعت شخصي، سرِ آب را كج مي‌كردند در باغي كه نوبتش نبود. بيشتر وقت‌ها هم اين «اوووي جمهوري شده!» با صداي بلند افاقه مي‌كرده و آن كه زدوبندي كرده بود يا به هر دليلي باعث هرج‌ومرج در نحوه توزيع آب شده بود از ترس شناخته‌شدن و بي‌آبرويي بعدش، بي‌خيال مي‌‌شد و راه آب را به مسير معمولش برمي‌گرداند. وقت‌هاي كمي هم تا صاحب باغ بجنبد و هوار بكشد، زمان حقابه‌اش تمام شده بود و مي‌رفت تا چند روز بعد و باغ خشك مي‌ماند.

مقالات بيشتر:وكيل پايه يك دادگستري در اروميه

جناب آقاي رئيس‌جمهور! «اووي جمهوري شده»؛ يعني دعواي آب در ايران تازگي ندارد؛ يعني بحراني ناگهاني و بدون هشدار قبلي نيست و موضوع هم به اين دولت و دولت قبل مربوط نمي‌شود. در اين حوزه هم همه با هم در اين «جمهوري!»‌شدن سهم دارند و البته حل قطعي آن به شما رسيده است. جدال آب در جاهايي از دنيا هم بوده و هست. تجربه انباشته زيادي درباره مديريت اين بحران فراگير و خطرساز در كشورهاي ديگر هم وجود دارد. آنچه پيداست، تصميم‌سازان و تصميم‌گيران در اكثر دولت‌ها، بيش‌ و پيش از آنكه مجموعه منافع ملي در حوزه آب را در نظر بگيرند، خواسته يا ناخواسته مطالبات قومي و منطقه‌اي را ديده‌اند. دليلش؟ از روز روشن‌تر جلوي روي شماست. به قول خودتان فرصت آزمون و خطا نيست، همين امروز هم دير شده است. ديگران به هر دليلي نمي‌توانستند يا نخواستند، اما شما مي‌توانيد. اول اينكه كميته‌اي فرادولتي با حضور كارشناسان خبره بين‌المللي و دلسوزاني از كشور كه نه وكيل و و وزير بوده‌اند و نه قصدش را دارند، انتخاب كنيد. در زمره مقامات نبوده باشند از اين جهت كه هر كاري بلد بوده‌اند، كرده‌اند و نتيجه‌اش شده اينكه به‌عنوان 10 ابربحران اول كشور جلوي رويتان است. از آن جهت قصدش را نداشته باشند كه در ميانه كار قول و وعده‌اي به شهر يا منطقه‌اي ندهند و سر آب را ناغافل كج نكنند. مسئوليت مستقيم حضور كارشناسان بين‌المللي را هم بعد از تحقيقات مفصل امنيتي خودتان و رئيس قوه قضائيه بر عهده بگيريد تا به سلامت بيايند و مشورت بدهند و به سلامت بروند. دوم اينكه به دوستاني كه از تريبون‌هاي مختلف، به‌جاي به‌رسميت‌شناختن حق اعتراض مردم، با تك‌تك كلماتشان آتش تنش را تندتر مي‌كنند، توصيه اكيد كنيد روزه سكوت بگيرند يا نسخه مردم‌داري برايشان تجويز كنيد. تجربه نشان داده سكوتشان آرام‌بخش‌تر است. آقاي رئيس‌جمهور! خلاصه «جمهوري» شده و لطفا تا ديرتر نشده كاري بكنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.